Співпраця фахівця (консультанта) ІРЦ із командою психолого-педагогічного супроводу особи із освітніми труднощами
Відповідно до №609 Наказу МОНУ від 08.06.2018 «Про затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти» склад команди супроводу визначається з урахуванням освітніх потреб дитини. До складу команди супроводу дитини з освітніми труднощами входить фахівець (консультант) ІРЦ, який виконує наступні функції:
контроль за виконанням завдань учасниками команди супроводу своїх функцій;
розроблення спільно з іншими учасниками команди супроводу індивідуального навчального плану особи з освітніми труднощами;
залучення батьків дитини з освітніми труднощами до розроблення і погодження ІПР;
оцінка діяльності педагогічних працівників, залучених до реалізації ІПР;
моніторинг виконання ІПР.
Алгоритм професійної взаємодії фахівців ІРЦ і команди супроводу передбачає ряд послідовних кроків, що дає змогу здійснити поступовий перехід функцій ІРЦ від ініціюючих напрями і зміст роботи КС до підтримуючих та моніторингових.
Крок 1
Ознайомлення учасників КС з особливими освітніми потребами дитини, які визначені у висновку ІРЦ. У разі необхідності – надання роз’яснення щодо особливостей освітніх потреб дитини;
Надання фахівцями ІРЦ консультативної допомоги КС з питань організації інклюзивного навчання, відповідно до визначених освітніх потреб; додаткових даних про дитину за підсумками комплексної оцінки (наприклад, визначення найсприятливіших для виконання певних видів діяльності умов тощо, що дає змогу скласти загальну характеристику дитини).
Крок 2
Участь фахівця ІРЦ у підготовці індивідуальної програми розвитку, за потреби –індивідуального навчального плану – для закладів загальної середньої освіти, та індивідуального освітнього плану – для закладів дошкільної освіти.
Фахівці ІРЦ надають наставницьку підтримку з питань узгодження діяльності всіх членів КС, пояснюючи сутність і необхідність дотримання єдиних вимог до адаптацій, модифікацій, створення графіка навчального навантаження дитини.
Здійснення фахівцями ІРЦ поточного (за потребою) і кінцевого моніторингу розвитку дитини за запитом КС з метою визначення динаміки розвитку дитини та необхідності коригування напрямів, умов, змісту надання освітніх послуг, відповідно до ІПР.
Крок 3
Надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг шляхом проведення індивідуальних та групових занять корекційними педагогами або ж фахівцями ІРЦ. Інформування КС про особливості та результати перебігу психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг фахівцями ІРЦ з метою використання в освітньому процесі дитини найбільш ефективних методів і прийомів.
Надання фахівцями ІРЦ методичної допомоги КС, відповідно до потреб, що виникають у процесі роботи:
ознайомлення із чинним законодавством у сфері навчання дітей з ООП;
спеціальні методики надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг дітям з ООП;
здійснення відповідних адаптацій і модифікацій в освітньому процесі;
особливості організації освітнього середовища, інформування про сучасну літературу та інші можливості професійного розвитку з питань навчання дітей з ООП.
Проведення працівниками ІРЦ інформаційно-просвітницької діяльності, яка передбачає запобігання порушенню права дитини з ООП на освіту, виникнення психотравмуючих факторів, що призводять до унеможливлення перебування дитини з ООП у дитячому колективі.
У випадках виникнення суперечливих ситуацій, що ускладнюють перебування дитини з ООП в умовах інклюзивного навчання, працівникам ІРЦ належить провідна роль в ініціюванні захисту прав дітей з ООП.