РОЗДІЛ 5. ЗМ.Д: ВМІННЯ СТРИБАТИ
Поняття про вміння стрибати виникає у маленьких дітей задовго до того, як вони починають стрибати самостійно. Їм подобається, коли хто-небудь допомагає їм стрибати, їм подобається робити вигляд, що вони вміють стрибати, вони люблять змушувати стрибати ляльок та іграшкових тварин. Нерідко дітям, які мають понижений м'язовий тонус, важко навчитися стрибати, тому чим раніше вони почнуть старатися, тим краще. Хоча малюкові вдасться засвоїти першу стадію вміння стрибати (стрибати з підтримкою) у віці від 18 місяців до 2-х років, ви можете починати грати з ним у стрибки, як тільки він зможе брати в цьому участь.
Саме вміння стрибати змінює ходу перевальцем малюка, який „тягне” стопи по поверхні, ніби він щойно навчився ходити, на впевнену ходу фізично більш розвинутого малюка.
Учитися стрибати треба починати тільки босоніж. Ось перераховані всі вміння цього ряду:
18 місяців - 2 роки.
- Починає стрибати з підтримкою.
- Стрибає, ледве відриваючи ноги від підлоги.
- Перестрибує через шнурівку на землі.
- Стрибає з підставки чи нижньої сходинки, якщо дорослий тримає його за ручки.
- Стрибає на місці, без допомоги, розставивши ноги.
3 - 4 роки.
- Перестрибує через шнурівку на висоті 4 см відразу двома ногами.
- Стрибає в довжину на 30 см.
- Стрибає з підставки чи з нижньої сходинки без допомоги.
- Стрибає вбік і назад.
ЗМ.Д.86. ПОЧИНАЄ СТРИБАТИ З ПІДТРИМКОЮ
Це перше з умінь стрибати, які необхідні для рівної ходи. В ЗМ.А.46 (підстрибує, тримаючись за меблі) малюк демонструє своє вміння згинати та розгинати коліна, переносячи при цьому центр тяжіння. Якщо це вміння вам не знайоме, прочитайте про нього зараз. Тепер вашому малюкові має бути нескладно підстрибувати з підтримкою, наприклад на ліжку чи на батуті, але обов'язково зверніть увагу, чи згинає він коліна. Якщо він підстрибує на прямих ногах, зверніться до ЗМ.А.46 та до вмінь інших груп, які передбачають перенесення центру ваги при згинанні колін - особливо ЗМ.В.71, 77 і 78.
Як оцінити:
Матеріали: достатньо висока рівна поверхня, така як стіл чи столик для сповивання.
Спосіб: візьміть ручку малюка, покажіть, як треба стрибати, та заохотьте його підстрибнути.
Як учити: заохотьте малюка підстрибнути до вас, коли він спускається зі столика для сповивання. Поставте малюка на його ліжко та попросіть його зістрибнути.
Недостатньо, якщо він просто падає вам на руки, він має зігнути коліна та спробувати стрибнути до вас. Якщо ж він не згинає колін, посадіть його навпочіпки, як описано в ЗМ.В.91 (стійко сидить навпочіпки). Коли йому стане зручно в такому положенні, почніть з ним грати в “Івана в коробці”. Заспівайте що-небудь на зразок:
Іван у коробці, Спокійний і тихий,
Ти можеш підстрибнути? Так! Як вихор!
У підходящий момент пісні надихніть малюка відштовхнутися. Допоможіть йому продовжити цей рух відштовхування, підтримуючи його навколо грудей чи під пахвою.
Без сумніву, ви втомитесь раніше, ніж малюк утратить до цього інтерес - він зрозуміє, що стрибати - це так весело!
Поступово зменшуйте ступінь допомоги, заохочуючи малюка стрибати все сильніше.
Ви обоє також могли б потренувати ноги в згинанні, розгинанні та відштовхуванні від землі на гойдалках у ритмі музики (гойдалки з перекладиною, розраховані на двох - один вверх, другий - вниз).
Продовжуйте ці вправи, поки ваш малюк не зігне коліна і не відштовхнеться у спробі підстрибнути, як описано вище у пункті „як оцінювати”.
ЗМ.Д.110. СТРИБАЄ, ЛЕДВЕ ВІДРИВАЮЧИ НОГИ ВІД ПІДЛОГИ
Це вміння продовжує попередні в такій послідовності. Тепер малюка просять підстрибнути, зовсім не підтримуючи його руками.
Як оцінити:
Спосіб: візьміть малюка за руки, заохотьте його підстрибнути, якщо необхідно - продемонструйте. Потім попросіть його підстрибнути самостійно.
Результат позитивний, якщо ваш малюк може зігнути коліна та підстрибнути без будь-якої підтримки. Його ноги можуть ледве відриватися від землі і необов'язково одночасно.
Як учити: продовжуйте займатися методом, який описаний в ЗМ.Е.86, поступово зменшуючи допомогу та надаючи малюкові можливість стрибнути повністю самостійно. Щоб навчити малюка стрибати, необхідно багато наполегливості, і не втрачайте надії, якщо пройде багато часу, поки малюк цьому навчиться. Підтримуйте інтерес малюка до цих занять новими піснями та новими
поверхнями для стрибків, особливо тими, які допожуть йому підстрибнути.
ЗМ.Д.111. ПЕРЕСТРИБУЄ ЧЕРЕЗ ШНУРІВКУ НА ЗЕМЛІ
Тепер малюк не тільки підстрибує вверх, - він повинен також стрибнути вперед.
Як оцінити:
Матеріали: шнурівка.
Спосіб: покладіть шнурівку на землю, попросіть вашого малюка пере- стрибнути через неї, продемонструйте, якщо необхідно.
Результат позитивний, якщо дитині вдасться перестрибнути через шнурівку. На цьому етапі необов'язково стрибати двома ногами одночасно, малюк може стрибнути, переставялючи ноги. Він повинен зігнути коліна та перескочити через шнурівку.
Як учити: після того, як малюк навчиться стрибати, йому не дуже важко навчитися перестрибувати через шнурок на землі.
Спочатку тримайте його за руку, потім подивіться, чи зможе малюк стрибнути самостійно. Після того, як малюк засвоїть техніку: - зігнув коліна - підстрибнув - він, практикуючись, навчиться стрибати вперед.
ЗМ.Д.112. СТРИБАЄ З ПІДСТАВКИ ЧИ НИЖНЬОЇ СХОДИНКИ, ЯКЩО ХТОСЬ ДОРОСЛИЙ ТРИМАЄ ЗА РУЧКИ
Тепер малюк показує наступне та важче з умінь стрибати. Він повинен стрибнути вниз з невеликої висоти двома ногами разом. Ви можете одночасно з цим умінням учити малюка наступного вміння - підстрибувати на одному місці самостійно.
Як оцінити:
Матеріали: підставка чи сходинка висотою 10 15 см.
Спосіб: стоячи перед малюком, візьміть його за ручки та попросіть його зістрибнути з підставки.
Результат позитивний, якщо малюк зігне коліна та зістрибне з підставки двома ногами разом.
Як учити: станьте на коліна перед малюком, коли він стоїть на підставці та допоможіть йому сісти навпочіпки. Скажіть йому: „Зістрибни” і, тримаючи його за ручки, допоможіть йому зістрибнути з підставки.
Спочатку малюк може, виконавши всі необхідні для стрибка рухи, просто зійти з підставки. Спробуйте тримати його, обхопивши навколо грудей, а не за руки, щоб дати йому відчуття справжнього стрибка. Якщо він продовжує сходити з підставки, нагадайте йому: „Не іди, а СТРИБАЙ!” - і повторіть вправу. Слідкуйте, щоб кожне заняття закінчувалося справжнім стрибком зі сходинки.
Тренуйтеся, стрибаючи з краю тротуару, з нижньої сходинки, з телефонного довідника і т. д. Ви знайдете дуже багато різних можливостей для практики, і чим
більше ви будете тренуватися, тим краще ваша дитина засвоїть це важке завдання.
ЗМ.Д. 113. ПІДСТРИБУЄ НА ОДНОМУ МІСЦІ, РОЗСТАВИВШИ НОГИ
Це вміння потребує більш сильного поштовху (і тому більшого м'язового зусилля), ніж просто зістрибнути з підставки. Це важче, ніж просто перестрибнути через шнурівку (як в ЗМ.Е.111), оскільки тепер малюк повинен приземлитися відразу на обидві ноги, хоча вони і можуть бути розставлені.
Як оцінити:
Спосіб: попросіть малюка пострибати, продемонструйте, якщо необхідно.
Результат позитивний, якщо малюк підстрибне самостійно, відразу на обох ногах. Він може, як і раніше, досить широко розставляти ноги.
Як учити: на самому початку засвоєння вміння підстрибувати відразу на обох ногах на поверхні дитині буде потрібна ваша допомога.
Поставте малюка перед опорою, висотою до рівня стегна, такою, як маленький стілець чи журнальний столик. Дозвольте йому нахилитися вперед та спертися на опору, поклавши на неї витягнуті руки. Злегка піднімайте його, тримаючи навколо стегон так, ніби він сам стрибав би, щоб він відчув необхідний рух. Нагадуйте йому, якщо потрібно, згинати коліна перед стрибками.
Поступово переміщуйте кисті його рук до краю опори так, щоб він усе більше тримав свою вагу ногами, і все менше руками. Потім заохотьте його пострибати зовсім без опори.
Також ви можете спробувати стати перед малюком, тримаючи його за ручки. Чим вище ви будете піднімати його ручки, тим більше він буде тягнути за руки вас, і тим менше він буде відштовхуватися ніжками. Спочатку ви можете тримати свої руки досить високо, щоб йому було легше, і поступово опускайте їх у міру того, як малюк засвоює техніку стрибків. У кінці кінців зовсім перестаньте підтримувати і подивіться, чи може дитина стрибати сама.
Ще ви можете використовувати “Веселого Стрибунця”, щоб допомогти вашому малюкові навчитися стрибати. Можливо, вам потрібно буде подовжити чи підсилити в ньому шнурівки. Помістіть “стрибунця” на таку висоту, щоб коліна малюка були зігнутими, коли його стопи опираються на підлогу. Пружина, якою прив'язаний “стрибунець”, збільшує силу стрибка малюка і допомагає пройти більшу відстань при маленькому відштовхуванні.
Відзначимо, що “Веселого Стрибунця” можна використовувати лише під наглядом дорослого. Малюка не можна надовго залишати самого гойдатися в
„стрибунці”, оскільки такі стрибки вверх і вниз можуть стати самостимулюючим рухом. Використовуйте “стрибунець” лише до тих пір, поки малюк засвоює техніку стрибка з підтримкою, відштовхуючись ногами. Коли він навчиться цього, йому буде корисніше практикуватися самостійно.
ЗМ.Д.130. ПЕРЕСТРИБУЄ ЧЕРЕЗ ШНУРІВКУ НА ВИСОТІ 4 СМ, ТРИМАЮЧИ ОБИДВІ НОГИ РАЗОМ
Це вміння продовжує попередні вміння цієї групи. Малюк стрибає обома ногами одночасно і не так широко розставляє їх, як раніше, а вже тримає їх разом.
Як оцінити:
Матеріали: шнурівка.
Спосіб: повісьте шнурівку на висоті 4 см. Попросіть малюка перестрибнути через неї, продемонструйте, якщо необхідно.
Результат позитивний, якщо малюк зможе перестрибнути через шнурівку, приземляючись відразу на дві ноги.
Як учити: спочатку допоможіть малюкові підскочити, підтримуючи його руками, обов'язково переконайтеся, що малюк згинає коліна при відштовхуванні та при приземленні. Поступово зменшуйте допомогу, доки дитина не зможе стрибнути самостійно.
ЗМ.Д.131. СТРИБОК У ДОВЖИНУ НА 30 СМ
Це вміння потребує більш сильного поштовху і ще більшого м'язового зусилля та кращої координації м'язів плечового поясу, корпусу та ніг.
Як оцінити:
Матеріали: килимок шириною 30 см чи дві відмітки на відстані 30 см на рівній поверхні.
Спосіб: попросіть малюка перестрибнути через килимок, продемонструйте, якщо необхідно.
Результат позитивний, якщо малюк перестрибнув через килимок двома ногами разом.
Як учити: тепер ваш малюк вміє обома ногами як зістрибувати з підставки, так і підстрибувати на одному місці. Крім цього, він може стрибнути в певному напрямку, щоб перестрибнути через шнурівку. Нове вміння підсилює здатність стрибати в певний бік.
Поступово збільшуйте відстань, через яку перестрибує дитина, починаючи від стрибка через шнурівку до дистанції 30 см. Щоразу, коли ви збільшуєте відстань, підтримуйте маля до тих пір, поки воно не зможе стрибнути самостійно. Спочатку малюк повинен учитися стрибати босим, потім можна продовжити у взутті на гумовій підошві. Насамкінець, нехай стрибне в шкіряному взутті, що, можливо, буде для нього найважчим.
Протягом дня є багато можливостей потренувати це вміння - перестрибувати з кафеля на килимок, з доріжки на килимок, через калюжі на тротуарі, зі стежки на траву і т. д. Стрибати дуже весело, і після того, як ви попрактикуєтесь один - два тижні, ви відчуєте, що неможливо просто ходити, де б це не було - перестрибувати через будь - що стане звичкою!
ЗМ.Д.132. СТРИБАЄ САМОСТІЙНО З ПІДСТАВКИ ЧИ НИЖНЬОЇ СХОДИНКИ ВИСОТОЮ 20 СМ
На цьому рівні розвитку малюк повинен зіскочити з підставки обома ногами разом та приземлитися, зігнувши коліна.
Як оцінити:
Матеріали: підставка чи сходинка від 12 до 20 см висотою.
Спосіб: попросіть малюка зіскочити з підставки чи нижньої сходинки.
Результат позитивний, якщо малюк зігне коліна та зіскочить униз обома ногами відразу, зовсім без сторонньої допомоги.
Як учити: коли ви демонструєте це вміння, особливо старанно згинайте коліна - так, щоб це було очевидним для малюка. Продовжуйте тренувати вміння ЗМ.Е.112 (зістрибуєм з підставки чи зі сходинки, тримаючись руками), підтримуйте малюка все менше й менше, поки він не зіскочить самостійно.
ЗМ.Д.133. СТРИБАЄ ВБІК І НАЗАД
Це останнє вміння в послідовності. Тепер дитина настільки добре контролює напрямок стрибка, що може стрибати вбік і назад так само легко, як і вперед.
Як оцінити: якщо малюк засвоїв усі попередні вміння стрибати, то для того, щоб навчитися цих стрибків, йому необхідно лише подивитися на них і попрактикуватися.
Практика легко може бути включена в гру. Спробуйте гру “Роби, як я”. Або намалюйте на землі декілька контурів та запропонуйте дитині стрибати з одного в інший не повертаючись.
Подальший розвиток умінь цієї групи.
На рівні розвитку 4 - 5 років діти успішно засвоюють такі уміння стрибати:
- Перестрибує через шнурівку на висоті 15 см;
- Стрибки з положення сидячи навпочіпки (ви могли б це назвати “стрибання жабки”);
- Стрибає вперед близько 10 разів підряд;
- Підстрибування.