РОЗДІЛ 3. ЗМ.В: ВМІННЯ ДОЛАТИ СХОДИНКИ ТА ДРАБИНКИ
Підйом і спуск сходами і по драбинах розвиває в малюка силу та відчуття рівноваги. Вміння долати сходинки та лазити по драбині стане у пригоді дитині і в грі, і при самостійному русі. Крім того, це важливо для безпеки малюка в майбутньому, коли він стане старшим та більш самостійним.
Якщо в будинку чи в квартирі, де ви живете, узагалі немає драбин, вам доведеться трохи попрацювати для того, щоб навчити малюка крокувати по сходинках, а навчати його цього дійсно необхідно, навіть якшо ви вважаєте, що зараз йому це не потрібно. Якщо серед ваших знайомих є хто-небудь, хто вміє майструвати по дереву, і у вас є достатньо місця, попіклуйтеся про спорудження в саду драбини. Вона повинна мати 4-6 сходинок нормальної висоти та глибини, площадку наверху і, можливо, гірку для спуску з іншого боку. Під верхньою площадкою драбини можна було б зробити маленький та зручний будиночок. По обидва боки драбини мають бути встановлені перила на висоті, яка є зручною для малюка. Якщо у вас немає такої можливості, не впадайте у відчай - можна позайматися з малюком і в гостях у друзів, які мають у будинку добре обладнану драбину, чи на дитячому майданчику!
Нижче перераховані усі навички підйому та спуску сходинками та по перекладинах у такій послідовності:
Від 12 до 15 місяців.
- Піднімається сходинками рачки.
Від 15 до 18 місяців.
- Спускається сходинками рачки, ногами вниз.
Від 18 до 2 років.
- Піднімається сходами, тримаючись однією рукою за перила, а другою - за вашу руку, ступає на кожну сходинку двома ногами.
Від 2 до 3 років.
- Сам піднімається сходами, тримаючись за перила і ставлячи на кожну сходинку обидві ноги.
- Спускається сходами, тримаючись однією рукою за перила, а другою - за вашу руку, ступає на кожну сходинку обома ногами.
- Стає на кубик без сторонньої допомоги.
- Сходить з кубика без сторонньої допомоги.
- Сам піднімається сходами, тримаючись за перила і по черзі переставляє ноги.
- Піднімається і спускається по драбині чи шведській стінці висотою 1 метр.
- Сам піднімається на гірку сходинками та спускається з неї.
Від 3 до 4 років.
- Піднімається сходами, не тримаючись за перила, та по черзі переставляє ноги.
- Спускається сходами, тримаючись за перила та по черзі переставляючи ноги.
- Переносить предмети вверх і вниз сходами.
- Піднімається та спускається по драбині чи шведській стінці висотою 3 метри.
ЗМ.В.73. ПІДНІМАЄТЬСЯ СХОДИНКАМИ РАЧКИ
Якщо в будинку є сходи, багато тат і мам, оберігаючи свою дитину, встановлюють внизу та зверху сходів огорожі. Однак, вміння малюка підніматись вгору сходинками рачки - це найперший та найбільш необхідний крок у навчанні підйому сходами на двох ногах. Не жалкуйте часу для того, щоб навчити цьому малюка такому способу долання сходинок, хоча, звичайно, слід ставити огорожі, коли ви не можете перебувати поряд з ним.
Як оцінити:
Матеріали: 4-6 сходинок та декілька іграшок
Спосіб: покладіть іграшки малюка на верхню сходинку і запропонуйте йому дістатися до них.
Результат позитивний, якщо дитина піднімається рачки наверх сходами.
Як учити: почніть усього лише з однієї сходинки. Якщо для вашого малюка повзання - звичайний засіб швидкого пересування, то він, швидше за все, не затримається перед сходинкою, а закине на неї одне коліно і буде продовжувати видиратися.
Якщо ж він цього не робить, покладіть на сходинку його іграшки, допоможіть йому підняти на неї одну зігнуту ніжку, підтримуючи її своєю рукою, поки він не перенесе на сходинку другу ногу.
Потім переходьте до двох сходинок - в передній чи задній частині вашого будинку, чи змайструйте з великих книжок чи ящиків. Перед другою сходинкою малюкові доводиться балансувати на нижній. Якщо він почне сідати на сіднички, то впаде, і для нього безпечніше отримати такий життєвий урок на сходах з двох, а не з шести сходинок - не так високо падати!
Поступово збільшуйте кількість сходинок, по яких піднімається малюк, але завжди при цьому будьте поблизу, якщо існує небезпека того, що малюк удариться під час падіння. Повзаючи сходами, він легко може забутися, повернутись та сісти мимо сходинки.
ЗМ.В.80. СПУСКАЄТЬСЯ СХОДИНКАМИ РАЧКИ, НОГАМИ ВНИЗ
На перший погляд здається дивним, навіщо потрібно вчити малюка такому способу спуску сходинками. Однак це дійсно важливо для безпеки вашого малюка і, поки він цього не навчиться, він часто буде падати з ліжка, крісла, сходинок і т. д. головою вниз.
Як оцінити:
Матеріали: дві-три сходинки.
Спосіб: посадіть малюка на верхню сходинку та попросіть його спуститися вниз.
Результат позитивний, якщо малюк спускається сходами рачки, спочатку повертаючись на животик та опускаючи вниз ніжки.
Як учити: навчання цього вміння полягає в тому, щоб нагадувати малюкові, що він повинен робити щоразу, коли хоче злізти з ліжка, крісла та спуститися сходинками. На жаль, коли це відбувається, ви не завжди можете бути поруч, тому для закріплення цієї навички необхідно трохи потренуватися.
Посадіть малюка на диван та попросіть його злізти на підлогу. З цього положення поставте його обидві ручки на диван збоку так, щоб опираючись на них малюк перевернувся на животик. При цьому його ніжки також повернуться та зісковзуть з дивана на підлогу. Спочатку все це пройде так швидко для малюка, що він дуже здивується, відчувши під ногами опору. Підбадьорте його словами:
„Молодець! Вийшло!”
Коли ви попросите маля злізти з дивана на підлогу, буває корисно підказати йому: “Опусти ніжки!” чи “Спочатку ніжки!”, І після цього сказати “Вийшло”.
Починайте навчати цього свого малюка на дивані чи на ліжку, оскільки з більш низької поверхні він буде старатися злізти головою вперед. Якщо ви постійно нагадуєте йому при цьому: - “Спочатку ніжки!”, то з часом вам достатньо буде вчасно підказати йому це, побачивши, що він сидить на краю ліжка, стільця чи наверху драбини.
Щоб навчити малюка спускатися так само зі сходинок, посадіть його на верхню сходинку і допоможіть йому повернутися на коліна. Якщо потрібно, під час спуску сходами, направляйте його ніжки, але руки він повинен уміти переставляти сам. Зазвичай буває достатньо допомогти йому опустити лише одну ніжку, а потім зачекати, поки він сам не переставить другу ногу та руку.
Разом з цим продовжуйте всіма можливими способами розвивати в малюка вміння повзати. Ставте перед ним різні нескладні перешкоди, які він може долати, переповзаючи через них чи під ними. Дайте йому можливість поповзати в дворі по піску чи по невеликих гірках. У цьому віці повзання для малюка - звичайний, захоплюючий та дивовижний спосіб пізнання навколишнього світу.
ЗМ.В.84. ПІДНІМАЄТЬСЯ СХОДАМИ, ТРИМАЮЧИСЬ ОДНІЄЮ РУКОЮ ЗА ПЕРИЛА, А ДРУГОЮ - ЗА ВАШУ РУКУ, СТУПАЮЧИ НА КОЖНУ СХОДИНКУ ДВОМА НОГАМИ
Як тільки малюк почне ходити, його можна вчити підніматись по сходинках на ногах. Це потребує від нього вміння зберігати рівновагу на одній нозі, що саме по собі важливо для впевненого ходіння.
Як оцінити:
Матеріали: шість сходинок з перилами; бажано, щоб висота сходинок була нижча, ніж коліна малюка. Перила повинні бути висотою приблизно на рівні його плечей.
Спосіб: візміть малюка за одну руку, а другу його руку покладіть на перила.
Попросіть його піднятись по сходинках.
Результат позитивний, якщо малюк піднімається шістьма сходинками, тримаючись однією рукою за перила, а іншою - за вашу руку. На цьому етапі він може ставати на кожну сходинку двома ногами.
Як учити: поставте малюка перед сходами, а самі станьте позаду нього і покладіть одну його ручку на перила, притримуючи її зверху (малюк повинен триматися за перила попереду себе). Нехай другою рукою він візьметься за вашу руку. Якщо він тримається за перила правою рукою, допоможіть йому зігнути ногу та поставити її на сходинку (для цього вам доведеться зняти з перил свою руку!). Потім знову покладіть свою руку зверху його руки, а другою рукою потягніть його вперед так, щоб він переніс вагу свого тіла на ногу. Похваліть його старання словами: “От молодець! Ти зробив крок на сходинку!”, і повторіть цю вправу ще декілька раз.
Коли він навчиться координувати свої рухи, потягніть його за руку вперед так, щоб він став на сходинку однією ногою і почекайте, поки він не приставить до неї іншу ногу. Пересуньте вверх по перилах його ручку і знову потягніть його вперед за другу.
Наступний крок полягає в тому, щоб дозволити малюкові самому пересувати свою ручку по перилах. При цьому необхідно, щоб він тримався за перила перед собою. Спочатку він буде забувати про цю руку і залишати її позаду. Нагадуйте йому про це, поплескуючи по ручці та підказуючи: “Пересунь ручку вперед”. Час від часу міняйте руку, якою малюк тримається за поручні.
Слідкуйте за тим, щоб при підйомі сходами центр тяжіння малюка та рука, якою він тримається за перила, завжди перебували трохи попереду його ніг.
ЗМ.В.99. САМ ПІДНІМАЄТЬСЯ СХОДАМИ, ТРИМАЮЧИСЬ ОДНІЄЮ РУКОЮ ЗА ПЕРИЛА І СТАВЛЯЧИ НА КОЖНУ
СХОДИНКУ ОБИДВІ НОГИ
Такий спосіб підйому сходами є подальшим ускладненням попереднього та більше вимагає від малюка - він повинен бути більш впевненим в собі, і його ніжки повинні бути міцнішими.
Як оцінити:
Матеріали: ряд сходинок, як і в ЗМ.В.84.
Спосіб: попросіть вашого малюка піднятися сходами.
Результат позитивний, якщо малюк сам піднімається сходами, тримаючись за перила лише однією рукою. При цьому він може ставити на кожну сходинку обидві ноги.
Як учити: до цього часу ваш малюк уже повинен уміти підніматися сходинками, тримаючись однією рукою за вашу руку і сам пересуваючи другу ручку по перилах. Тому тепер намагайтесь якомога менше підтримувати його за руку. Використовуйте для цієї мети всі попередні прийоми, направлені на розвиток у малюка більшої самостійності - тепер ви і самі вже багато чого навчилися! Нехай тепер не дитина тримається за вашу руку, а ви тримайте її за зап'ястя, і вам з нею доведеться подолати багато сходинок, поки вона не звикне до такої форми підтримки. Поступово все менше допомагайте малюкові, поки він не перестане
опиратися на вашу руку чи смикати її. Коли ви відчуєте, що йому більше не потрібна ваша допомога, відпустіть свою руку і просто візьміть його за рукав. Це буде вже символічна підтримка, але вона надасть малюку більше впевненості, тому що він знає, що ви поруч і допоможете йому, коли буде потрібно. І, нарешті, просто піднімайтеся разом з малюком сходами, взагалі не торкаючись до нього. Через деякий час він більше не буде турбуватися про те, що вас немає поруч з ним, коли він піднімається сходами.
ЗМ.В.100. СПУСКАЄТЬСЯ СХОДАМИ, ТРИМАЮЧИСЬ ОДНІЄЮ РУКОЮ ЗА ПЕРИЛА, А ІНШОЮ - ЗА ВАШУ РУКУ, СТУПАЄ
НА КОЖНУ СХОДИНКУ ОБОМА НОГАМИ
Ще досить довгий час після того, як ваш малюк навчиться самостійно підніматися сходами, він буде продовжувати спускатися рачки. Як правило, це трапляється від того, що він звик так робити і через недостатню впевненість у собі. Мета навчання цієї навички як раз заключається в тому, щоб розвинути в ньому цю впевненість.
Як оцінити:
Матеріали: ряд сходинок, як у розділі ЗМ.В.84.
Спосіб: візьміть малюка за руку, іншу його руку покладіть на перила і попросіть його спуститися вниз.
Результат позитивний, якщо він спускається сходами, самостійно пересовуючи свою руку по перилах.
Як учити: на початку важливо стояти перед дитиною обличчям до неї, коли вона спускається вниз, до тих пір, доки вона взагалі перестане боятися того, що може впасти. Тому, стоячи нижче малюка на сходинках, візьміть його за одну руку, а іншу свою руку покладіть поверх тієї, якою він тримається за перила.
Нахиліть його трохи вперед і скажіть: “Спускайся вниз!”. Можливо, щоб нахилити його, вам доведеться легенько потягти його за ручку, яку ви тримаєте.
При спуску вниз нагадуйте малюкові про те, щоб він пересував свою ручку вниз по перилах і, якщо в цьому є необхідність, допоможіть йому. Коли малюк спуститься вниз (подолавши 4-6 сходинок), обніміть його міцно. Поступово намагайтесь якомога менше підтримувати його за ту ручку, якою він тримається за перила. Коли він навчиться сам пересовувати руку по перилах і буде впевнено крокувати вниз сходинками, станьте поруч з ним і спускайтеся, тримаючи його лише за одну руку.
Коли ви досягнете позитивного результату (тобто, коли дитина спускається сходами, тримаючись однією ручкою за перила, а іншою за вашу руку), почніть поступово послаблювати вашу підтримку настільки, наскільки це можливо. Для цієї мети радимо скористатися методом, який описаний у розділі ЗМ.В.99.
ЗМ.В.101. СТАЄ НА КУБИК БЕЗ СТОРОННЬОЇ ДОПОМОГИ
Оволодівши цією навичкою, ваша дитина зможе самостійно підніматися на
край тротуару, а вдома - на сходинки, які утворені різними рівнями підлоги, навчиться справлятися і з іншими подібними ситуаціями, коли немає перил, за які можна було б триматися.
Як оцінити:
Матеріали: кубик площиною 30х30 см і висотою приблизно 15 см.
Спосіб: поставте малюка перед кубиком і попросіть стати на нього чи покажіть йому, що він має зробити.
Результат позитивний, якщо дитина стане на кубик без сторонньої допомоги, не втрачаючи при цьому рівноваги.
Як учити: починайте дитину вчити цього, використовуючи невисоку поверхню, яка має велику площу. Це може бути звичайне підвищення на галявині. Воно має бути досить високим для того, щоб дитина помітила різницю висоти, але і не надто високим для того, щоб вона захотіла спертися на нього ручками.
Потім переходьте до низького тротуару. Станьте обличчям до малюка і допоможіть йому, взявши його за руку і утримуючи її на рівні його плеч чи нижче (не варто піднімати його руку вище голови). Це допоможе малюкові не відхилитися назад і не тягти вас за руку, а перенести центр ваги трохи вперед. Поступово послаблюйте вашу допомогу, поки він не навчиться сам підійматися на тротуар.
Зараз спробуйте повторити цю вправу з кубиком. Оскільки в цьому випадку малюк має ставити ніжку на кубик більш точно, то спочатку він може відчувати невпевненість. Тоді знову допоможіть дитині, ставши обличчям до нього і підтримуючи, якщо треба, за руку, а потім поступово послаблюйте свою допомогу.
ЗМ.В.102. СХОДИТЬ З КУБИКА БЕЗ СТОРОННЬОЇ ДОПОМОГИ
Ця вправа є протилежною попередній, і, навчившись правильно виконувати її, ваша дитина зможе сходити з більш високої поверхні на більш низьку, коли немає перил, за які вона могла би триматися.
Як оцінити:
Матеріал: такий самий кубик, як і в розділі ЗМ.В.101.
Спосіб: поставте малюка на кубик і попросіть його спуститися на підлогу.
Результат позитивний, якщо він сходить з кубика без сторонньої допомоги і не втрачає при цьому рівноваги.
Як учити: якщо ваша дитина, спускаючить сходами, усе ще тримається за перила і за вашу руку, почніть поступово послаблювати вашу підтримку до того моменту, коли ви почнете вчити її сходити з кубика. Користуйтеся для цього методом, який описаний в ЗМ.В.99. Тільки після цього переходьте до навчання нової навички.
Як і при спусканні вниз, складність у цьому випадку полягає в тому, щоб малюк навчився поступово переносити свою вагу спочатку на одну опорну ніжку, а потім зігнути її перед тим, як поступово перенести вагу тіла на іншу ногу. Це вимагає значного напруження м'язів стегна і вміння керувати ними, у цьому ми вже переконалися з вами, подолавши з малюком велику кількість сходинок. Тренування є єдиним шляхом розвитку цих м'язів і вміння керувати ними, тому чим правильніше ваш малюк виконає цю вправу, тим легше буде для нього.
Слідкуйте за тим, щоб сходячи з кубика, малюк не залишав опорну ніжку випрямленою і не намагався “впасти” з кубика на підлогу. Може, на початку вам доведеться обхопити своєю рукою коліно малюка, допомагаючи зігнути ніжку і попереджуючи таким чином різке його згинання при виключенні колінного “замка” (який утримує ногу у випрямленому положенні). Поки дитина не навчиться самостійно переносити усю вагу тіла на одну ногу, легенько зігнуту в коліні, вона не зможе відчувати себе в цілковитій безпеці, спускаючись униз сходинками.
ЗМ.В.103. ПІДНІМАЄТЬСЯ СХОДАМИ САМ, ТРИМАЮЧИСЬ ЗА ПЕРИЛА І ПЕРЕСТАВЛЯЮЧИ НОГИ ПО ЧЕРЗІ
Цей спосіб діже важливий і вимагає від дитини вміння повністю переносити вагу тіла то на одну, то на іншу ніжку.
Як оцінювати:
Матеріали: такі ж сходи, як і в розділі ЗМ.В.84.
Спосіб: попросіть вашого малюка піднятися сходами. Якщо треба, покажіть йому, як це треба робити, переставляючи ноги по черзі.
Результат позитивний, якщо дитина самостійно підніметься сходинками (можна триматися за перила), переставляючи ноги по черзі, тобто на кожну сходинку то одну, то другу ніжку.
Як учити: цей спосіб підйому є логічним продовженням ЗМ.В.99 у разі, якщо сходинки не є високими для малюка. Дитина фізично не в змозі переступити через надто високі сходинки. Звичайно, в дитячих садках є ігрові майданчики, на яких ви можете навчати свою дитину.
Якщо ваш малюк продовжує ставати на кожну сходинку обома ніжками, станьте позаду нього і допоможіть йому перенести нижню ніжку наверх через сходинку. Незабаром він зрозуміє, що таким чином легше підніматися сходинками.
ЗМ.В.104. ПІДНІМАЄТЬСЯ І СПУСКАЄТЬСЯ ПО ВЕРТИКАЛЬНІЙ ДРАБИНІ ЧИ ШВЕДСЬКІЙ СТІНЦІ ВИСОТОЮ 1 МЕТР
Ця навичка пов'язана з попереднім досвідом долання сходинок, але додатково вимагає від малюка вміння добре координувати положення свого тіла в просторі.
Як оцінити:
Матеріали: дерев'яна або металева шведська стінка чи вертикальна драбина висотою не менше 1 метра.
Спосіб: попросіть малюка залізти на драбинку. Коли він піднімається на висоту не менше 1 метра, попросіть його спуститися вниз.
Результат позитивний, якщо малюк сам піднімається по перекладинах на висоту не менше одного метра і спускається по них.
Як учити: розглянемо окремо кожну частину цієї навички - підйом по драбині та спуск по ній.
Підйом.
Деякі діти є природженими “верхолазами” і їм не потрібна допомога батьків,
але є діти, які дуже бояться висоти, їм потрібна ваша підтримка та допомога. Постарайтеся знайти в парку чи в найближчому дитячому садку ігровий майданчик з потрібною драбиною та дайте малюкові спочатку подивитися на те, як лазять по ній інші діти. Станьте біля драбини позаду малюка і запропонуйте йому вилізти на неї, сказавши що-небудь на зразок: “Лізь угору”.
Перш ніж допомагати йому, трохи зачекайте та подивіться, де саме потрібна ваша допомога. Можливо, він відразу легко ставить на перекладину ніжку, але забуває пересувати руки. На цьому етапі йому не обов'язково переставляти ноги по черзі. Спочатку покладіть свої руки поверх його ручок, коли він тримається ними за перекладину. Можливо, він ще недостатньо міцно хапається за перекладини для того, щоб втримати себе у висячому положенні - вміння підтягуватися на пере- кладинах не менш важливе, ніж уміння відштовхуватися від них ногами, щоб піднятися вверх по драбині. Коли малюк піднімається на першу перекладину, переставте його руки на одну перекладину вище та зачекайте, поки він не стане ніжками на наступну перекладину. Коли він піднімається таким чином на три- чотири перекладини наверх, зніміть його з драбини. Не старайтесь навчити дитину самостійно спускатися з драбини до тих пір, поки вона сама не зможе на неї залізати.
Коли малюк навчиться вільно лазити по перекладинах таким способом, почніть менше підтримувати його за руки, але, можливо, йому все ще потрібно буде нагадувати про те, щоб він не забував пересовувати їх. Стійте поряд з малюком на випадок, якщо він ослабить стискання рук та зісковзне з перекладини. Коли ви відчуєте, що його дії дії стали більш умілими та впевненими, станьте збоку від драбини просто для того, щоб підстрахувати малюка на випадок, якщо він упаде.
Спуск.
Тут стане у пригоді весь ваш досвід навчання малюка спуску по сходинках. Щоб злізти по перекладинах драбини, малюк повинен уміти хапатися за них двома руками та поступово згинати одну ніжку, поки друга шукає внизу опору.
Станьте позаду і допоможіть дитині правильно поставити нижню ніжку на перекладину, підтримуючи її за “протилежну” руку на випадок, ящо вона її розтисне. Стійте поруч, щоб малюк не боявся спускатися. Старайтеся спочатку навчити його спускатися вниз на дві - три перекладини, тому що він може сильно втомитися від того, що йому доводиться міцно триматися ручками та “висіти у повітрі”, опираючись на одну ніжку в той час, як друга старається дістати до нижньої перекладини.
Коли дії малюка стануть більш упевненими, стійте як і раніше поруч з ним, але тепер нехай він сам стає усією стопою на нижню перекладину. Тепер вам не обов'язково підтримувати його за руку зверху. Надалі просто будьте готові до того, щоб, коли він піднімається по драбині, підтримати його морально та підказати йому, як він повинен спускатися вниз.
ЗМ.В.105. САМ ПІДНІМАЄТЬСЯ НА ГІРКУ СХОДИНКАМИ ТА З'ЇЖДЖАЄ З НЕЇ
Тепер малюк стає запеклим сміливцем і вам може знадобитися немалий
самоконтроль для того, щоб дозволити йому самому підніматися по драбині та з'їзджати з гірки - це надто діє на нерви (батькам). Чим більше часу ваш малюк буде проводити на гірці, тим упевненіше він буде себе на ній почувати.
Це стане йому у пригоді в майбутньому, коли він піде в дитячий садок, тому що він зможе брати участь у всіх дитячих іграх. Крім того, це помітно поліпшить його загальний стан та фізичний розвиток! Звичайно, це не означає, що ви взагалі не повинні наглядати за дитиною під час гри - головне, щоб при цьому їй не передавався ваш страх за неї!
Як оцінити:
Матеріали: невелика гірка для спуску.
Спосіб: попросіть малюка піднятися на гірку драбиною, а потім з'їхати з гірки.
Результат позитивний, якщо малюк може самостійно піднятися по драбині та з'їхати вниз із гірки.
Як учити: Дізнайтеся, чи немає поблизу дитячого ігрового майданчика. Можливо, вашому малюку дозволять погратися в дитячому садку, якщо він усе ще не відвідує його. Деякі ігротеки дають напрокат не лише іграшки, але й обладнання для дитячих майданчиків. Якщо у вашому районі взагалі немає такого обладнання, варто письмово звернутися за допомогою в міську раду, оскільки це необхідно не лише вашому малюкові, а й всім дітям. Регулярні заняття - це все, ймовірно, що потрібно вашій дитині для того, щоб навчитися з'їжджати з гірки. Можливо, спочатку йому потрібно буде допомогти сісти на верхній площадці драбини перед тим, як спуститися з гірки. Якщо він хвилюється перед спуском, станьте так, щоб устигнути підхватити його внизу, поки він не почне з'їжджати з гірки більш упевнено.
ЗМ.В.123. ПІДНІМАЄТЬСЯ СХОДАМИ, НЕ ТРИМАЮЧИСЬ ЗА ПЕРИЛА ТА ПО ЧЕРЗІ ПЕРЕСТАВЛЯЄ НОГИ
У цьому віці малюк може підніматися сходами як дорослий.
Як оцінити:
Спосіб: попросіть вашого малюка піднятися сходами. Сходинки мають бути не вищими від його колін.
Результат позитивний, якщо малюк піднімається сходами, по черзі переставляючи ноги (ставлячи на кожну сходинку лише одну ніжку) і не тримаючись за перила.
Як учити: цей спосіб є природним продовженням ЗМ.В.103, коли дитина звикла по черзі переставляти ноги і їй дозволяється триматись за перила.
Перила будуть усе ще потрібними малюкові, якщо сходинки надто високі для нього, тому краще було б учити його цього на дитячих сходах (можуть бути і з перилами). Постарайтесь перетворити це навчання в гру.
ЗМ.В.124. СПУСКАЄТЬСЯ СХОДАМИ, ТРИМАЮЧИСЬ ЗА ПЕРИЛА ТА ПО ЧЕРЗІ ПЕРЕСТАВЛЯЮЧИ НОГИ
При цьому ваш малюк повинен уміти добре контролювати свої рухи. Якщо
нема перил, то, можливо, він буде спускатися ними, усе ще стаючи на кожну сходинку обома ніжками, що поки повністю допустимо. Якщо сходи з перилами, можна спонукати малюка сходити ними, по черзі переставляючи ноги.
Як оцінити:
Матеріали: сходи з перилами.
Спосіб: попросіть малюка спуститися сходами. Якщо знадобиться, покажіть йому, як потрібно йти вниз сходинками.
Результат позитивний, якщо малюк спускається сходами, тримаючись за перила та по черзі переставляючи ноги.
Як учити: такий спосіб спуску вниз сходами потребує від вашого малюка вміння досить довго утримувати всю свою вагу на зігнутій опорній нозі, поки друга нога переноситься на сходинку нижче.
Засвоюючи цю навичку, важливо використовувати маленькі сходинки. Якщо потрібно, побудуйте тимчасові сходи з кубиків чи дощечок, та нехай він тримається за вашу руку, як за перила. Щоб малюк зрозумів, що від нього вимагається, допоможіть йому правильно перенести вільну ніжку вниз на наступну сходинку. Займайтеся з малюком не надто довго, оскільки це важко і він може швидко втомитися.
На цьому етапі не вимагайте від малюка того, щоб він по черзі переставляв ноги спусаючись сходами без перил, якщо, звичайно, він не тримається при цьому за вашу руку.
ЗМ.В.125. ПЕРЕНОСИТЬ ПРЕДМЕТИ ВГОРУ І ВНИЗ СХОДАМИ
Сходинки більше не є перешкодою для малюка - тепер він може вільно пересуватися по всьому будинку.
Як оцінити:
Матеріали: сходи та декілька цікавих іграшок.
Спосіб: попросіть дитину віднести на верх сходами кілька іграшок і потім спуститися з ними вниз.
Результат позитивний, якщо ваш малюк може переносити різні предмети вгору і вниз сходами. При цьому він не повинен триматися за перила. Спускаючись сходами, він може наступати на кожну сходинку обома ніжками, але підніматися повинен, по черзі їх переставляючи.
Як учити: скоріше за все, вашого малюка не потрібно спеціально навчати тому, як підніматися та спускатися сходами з різними предметами. Головне - дати йому можливість потренуватися в цьому.
Якщо він усе ще міцно тримається за перила, спускаючись униз сходами, то спочатку спускайтеся разом з ним, стоячи ззаду та спокійно поклавши свою руку йому на плече, що надає йому більше впевненості. Нехай він спускається сходами не поспішаючи і стаючи на кожну сходинку обома ногами. Скоро він сам зрозуміє, що потрібно робити.
ЗМ.В.126. ПІДНІМАЄТЬСЯ ТА СПУСКАЄТЬСЯ ПО ВЕРТИКАЛЬНІЙ ДРАБИНІ ЧИ ШВЕДСЬКІЙ СТІНКЦІ ВИСОТОЮ 3 МЕТРИ
Вміння підніматись по перекладинах драбини висотою 3 метри безпосередньо випливає з усіх попередніх навичок і показує, наскільки добре малюк ним оволодів.
Як оцінити:
Матеріали: дерев'яна чи металічна вертикальна драбина чи шведська стінка.
Спосіб: попросіть малюка піднятися драбиною, а потім нею спуститися.
Результат позитивний, якщо малюк може самостійно піднятися драбиною на висоту не менше трьох метрів і потім спуститися вниз.
Як учити: спочатку декілька разів підніміться драбиною на таку висоту разом з малюком, позаду нього. Як тільки ви відчуєте, що він сам може з цим справитися, станьте внизу драбини та запропонуйте малюкові самому піднятися нею нагору і потім спуститися вниз.
Дуже важко зважитися на те, щоб відійти та залишити малюка на драбині самого.
Але коли на ваших очах він сам декілька разів вільно підніметься драбиною і спуститься вниз, ви зрозумієте, що тепер можете бути спокійні за свого малюка!