1
|
|
Розвиток зорового сприймання.
Формування у дитини зорової уваги:
- зосереджуватись на іграшці, яка знаходиться у власних руках чи у педагога;
- брати та утримувати іграшку/предмет однією чи двома руками;
- утримувати іграшку/ предмет тривалий час.
Спостереження за діями педагога:
- відтворення дитиною дій дорослого без предмету (хлопхлоп, топ-топ, туктук,);
- відтворення дитиною дій дорослого з сюжетними іграшками (коник скокскок, зайчик плиг-плиг).
Виконання простих дій сумісно із дорослим ( руки дитини у руках педагога), за наслідуванням за діями педагога:
- виконувати прості предметно-ігрові дії протягом яких необхідно виокремлювати предмети за формою: «Знайди, що котиться, а що ні?», «Добери, що котиться», за розміром: «Дай велику кульку, м’ячик, цеглинку тощо», за кольором: «Візьми червоний кубик».
Ознайомлення з використанням прийомів накладання, прикладання для отримання результату.
Фіксування словом педагога результат дії дитини.
Формування вказівного жесту на означений предмет.
Виокремлення предмету із загального фону: «Знайди / покажи машинку, кубик, ляльку…».
Звертання уваги дитини на властивостях знайомих іграшок (предметів):
- колір (червоний, жовтий);
- розмір (великий, маленький);
- форму (куля, коло, цеглина, кубик);
- фактуру (гладеньке, жорстке).
Розрізнення червоного та жовтого кольорів в умовах наслідування діям педагога: ставити кубики один на другий, підбирати іграшковий посуд, одяг для ляльки.
Розрізнення кулі, куба (об’ємних фігур) за наслідуванням діям педагога: котиться, не котиться, докоти кулю.
Розрізнення пласких форм шляхом накладання: такий – не такий. Співвідношення об’ємної фігури та пласкої форми: проштовхування об’ємних фігур у відповідні прорізи, знаходження коробки і кришки відповідної форми. Розрізнення предметів за загальним розміром (великий, маленький): «Великий … візьмемо двома руками, маленький однією», пізніше: «Великий … візьмемо рукою, а маленький - пальцями».
Ознайомлення дітей з трискладовою пірамідкою.
Ознайомлення з назвами властивостей: червоний, жовтий, куля, коло, круг, кругла форма, квадратна форма, куб, квадрат, великий, маленькій.
Виокремлення (знаходження) дитиною предмета за назвою властивості: «Знайди червоне / жовте, кулю/ кубик, велику/маленьку… тощо» в умовах вибору з двох –трьох предметів.
Вибір (знаходження) предмету за зразком ( за однією властивістю): «Покажи такий самий …, якого він кольору/ форми/ розміру?» в умовах вибору з двох –трьох предметів.
Співвідношення парних іграшок, іграшок із зображенням, співвідношення малюнків - лото ( у умовах двох, трьох зразків).
Відтворення елементарних пошукових дій: розглядання, перекладання, повертання, накладання, прикладання тощо за наслідуванням діям педагога.
Вчити дітей означати чуттєву інформацію, яку отримали протягом обстеження предметів (такий самий, подібний, різний, жовтий, червоний, куля, куб, дрібне/велике тощо).
Складання розрізного предметного малюнка з двох частин. Ознайомлення з просторовими відношеннями по вертикалі: у горі, внизу.
|
Дитина:
- зосереджує зорову увагу на діях дорослого;
- сумісно із дорослим та за наслідуванням відтворює елементарні предметні дії: показує, бере однією рукою маленький предмет, обома руками великий, котить кулю, м’ячик, ставить кубики один на одний, поруч;
- виділяє (показує ручкою) знайомі предмети за назвою на прохання дорослого: «Візьми кубик», «Дай ляльку», «Покажи, де м’ячик» тощо;
- виділяє колір як ознаку предмета за зразком: покажи такий, дай такий самий;
- здійснює вибір маленьких та великих іграшок в умовах наслідування діям педагога, за зразком з двох, трьох предметів; - на прохання педагога виділяє (показує) великі і маленькі іграшки;
- співвідносить пласкі та об’ємні форми;
- здійснює вибір за зразком форми з двох, трьох предметів (в умовах наслідування діям педагога);
- за назвою форми знаходить кулю, круг, коло, кубик, квадратик;
- складає трискладову пірамідку;
- співвідносить однакові іграшки, іграшки та їх зображення, зображення знайомих предметів (лото);
- використовує різні способи та прийоми обстеження властивостей та якостей предметів: розглядання, перекладання, повертання, накладання, прикладання для отримання результату.
- складає розрізний малюнок з двох частин.
|
Концентрація зорової уваги дитини на заданих предметах або їх властивостях у процесі багатократного використання на практиці різноманітних проб, примірювань, на основі використання різноманітних за своїми властивостями об’єктів у різних ситуаціях.
Формування уявлень про властивості та якості предметів.
Удосконалення зорово-рухової координації на основі спостереження за власними діями.
Розвиток мовлення у процесі ознайомлення з назвами ознак та властивостей предметів.
Формування цілісності сприймання зображеного об’єкту в процесі складання розрізного малюнка.
Формування сприймання простору на основі ознайомлення з поняттями угорі, внизу.
Розвиток уяви про предмети за його частинами.
|
|
|
Розвиток тактильно-рухового сприймання
Формування у дітей уваги на тактильних відчуттях: - за фактурою: м’яке, тверде, - за температурою: гаряче, холодне, - за іншими фізичними станами об’єктів: сухий, мокрий, тощо.
Ознайомлення дітей з тим, що предмети відрізняються на дотик: вибір за зразком тактильних відчуттів подібних предметів.
Ознайомлення з назвами властивостей та якостей предметів: твердий, м’який, мокрий, сухий, гарячий, холодний, великий, маленькій, куб, куля.
Вибір за назвою «Покажи тверде…, », «Знайди холодне …» (рушник, кульки, камінчики …).
Ознайомлення дітей із сприйманням та диференціюванням на дотик кулі та куба.
Сприймання на дотик величини предметів, диференціювання предметів за величиною (у межах двох).
Вибір знайомих іграшок на дотик за словом (гра «Чарівний мішечок» (вибір з двох предметів)). Вибір за назвою кулі та кубика у «чарівному мішечку».
Розрізнення на дотик величини предметів; проводити вибір з двох предметів (великого, маленького) з пред'явленням наочного зразка; проводити вибір з двох кубиків (великого, маленького) за назвою.
Вибір на дотик за розміром і формою:
- за зразком (пред'являються кубики або кульки однакові за кольором);
- за назвою «Дай великий м'яч»,
«Дай маленький м'яч»... .
Відтворення елементарних пошукових дій: обмацування, прогладжування, стискання, перекладання, повертання тощо за наслідуванням діям педагога.
|
Дитина:
- розрізняє на дотик фізичні властивості об’єктів;
- за наслідуванням відтворює
елементарні пошукові дії: обмацування, прогладжування, стискання;
- на прохання педагога або за наслідуванням бере однією рукою маленький предмет, обома руками великий, котить кулю, м’ячик, ставить кубики один на один, поруч;
- розрізнює властивості і якості предметів за назвою: мокрий - сухий, великий - маленький, гарячий-холодний, кубик – кулька, великий – маленькій: «Покажи великий…», «Знайди кульку»;
- називає або показує знайомі властивості та якості предметів (великий - маленький, гарячий - холодний, кубик, кулька).
|
Концентрація уваги дитини на тактильних відчуттях.
Формування уявлень про форму, величину предметів на основі тактильно-рухових відчуттів.
Формування уявлень про властивості предметів: мокрий, сухий, гарячий, холодний.
Розвиток пам’яті на основі інформації отриманої у тактильно-руховий спосіб.
Розвиток загальної та дрібної моторики шляхом оволодіння ігровими діями у заданій ситуації.
Розвиток мислення у процесі оволодіння діями обстеження та отримання усвідомленого результату власних дій: встановлення відповідності чи не відповідності, знаходження та визначення певних ознак тощо.
Розвиток мовлення на основі засвоєння та збагачення словника назвами властивостей та станів предметів.
|
|
|
Розвиток слухового сприймання
Звертання /зосередження уваги дитини на слухових подразниках (свисток, дзвіночок, бубон).
Формування реакцій на різні слухові подразники.
Ознайомлення дітей із властивостями звуку: голосно – тихо ( гра «Хто ближче?)».
Ознайомлення дітей із тим, що різні музичні інструменти виробляють різні звуки. Формування зацікавленості до ігор з дорослими на музичних інструментах (синтезатор, бубон, барабан, дудка).
Диференціювання звучання(сили звуку) музичних інструментів способом відтворення дії за наслідуванням. Диференціювання звучання музичних інструментів, реагуючи діями
на звучання певного інструменту (вибір із двох: барабан, бубон, у подальшому вибір з трьох музичних інструментів).
Ознайомлення з іграшками які можуть звучати. Співвідношення іграшки з
відповідним звуконаслідуванням: «аа-аа» - лялька-немовля, «ту-ту» – пароплав, «гав-гав» - собака, «няв- няв» - кішка, «ку-ка-рі-ку» - півень, «пі-пі-пі» – курча (гра «Хто голос подає?).
Вибір іграшок за звучанням, (вибирати з двох, а надалі з трьох іграшок або малюнків за зразком).
|
Дитина:
- диференційовано реагує (крокує під барабан, плескає в долоні під бубон) на звучання певних музичних інструментів (вибір з двох -трьох);
- розрізняє голосне та тихе звучання;
- на прохання дорослого відтворює голосні, тихі звуки;
-відтворює звук (силу звуку) предмету відображаючи дію дорослого за наслідуванням (вибір з двох-трьох предметів)
- показує хто чи що звучить (вибір з двох-трьох предметів або картинок);
- наслідує звучання іграшок, тварин.
|
Розвиток слухової уваги, формування уявлень отриманих на основі слухового сприймання.
Розвиток мислення у процесі порівняння та диференціації слухових подразників.
Розвиток пам’яті шляхом засвоєння отриманої інформації про музичні інструменти, іграшки і тварини, яким властиві специфічні звуки.
Розвиток звуковимови на основі диференціювання та відтворення звуків іграшок та тварин.
|
|
|
Розвиток смакового сприймання
Зосередження уваги дітей на різних смаках продуктів харчування: солодкий, солоний.
Ознайомлення дітей з смаковими характеристиками продуктів харчування: солодкий, солоний ( цукор,сіль).
Ознайомлення дітей з температурою їжі, напоїв (чай – сік): гарячі і холодні.
Визначення їжі на смак (солодкий, солоний), називання смаку (гра «Вгадай на смак »).
|
Дитина:
- визначає та диференціює солодкий та солоний смак;
- самостійно називає смак: солодкий, солоний;
- визначає температуру та диференціює гарячі і холодні напої, їжу.
|
Розвиток уваги до відчуттів смаку та нюху.
Формування уявлень про солодкий та кислий смаки, температуру їжі.
Формування уявлень про запах, як властивість об’єкту.
|