Вправи для розвитку пізвальних процесів та емоційної сфери дошкільного віку із затримкою психічного розвику віком від 5 до 7 років
Комплекс вправ з 1-5 заняття.
Заняття 1
Мета: розвивати основні пізнавальні функції (увагу, пам’ять, комунікабельність), розвиток вміння визначати відмінні ознаки порівнюваних об’єктів, вчити проявляти зацікавленість, уважне ставлення один до одного.
Обладнання: папір, фломастери, дошка, кольорова крейда.
Хід заняття
Вправа «Передаємо радість» Долоні «човником» – я передаю свою радість, хто отримає «радість», передає її далі.
Вправа «Знайди відмінності»
Дитині пропонується уважно розглянути два малюнка і знайти відмінності.
Вправа «Геометричний диктант»
Зачитайте геометричні фігури. Дитина запам’ятовує їхню послідовність і записують у зошиті:
коло, квадрат, ромб, коло, трикутник;
трикутник, коло, квадрат, ромб, трикутник;
ромб, квадрат, трикутник, ромб, коло.
Вправа «Назви антоніми»
Варіант слів: великий, піднімати, твердий, молодший, ворог, легко, голосно, сухий, високий, перемога.
Вправа «Добра тварина» (мета – розвиток відчуття єдності).
Дитина тримаються за руки з дорослим.
Ми з тобою – одна велика добра тварина. Давайте послухаємо, як вона дихає. А тепер подихаємо всі разом: вдих – крок вперед, видих – крок назад. Наша тварина дихає рівно і спокійно. А тепер послухаємо, як б’ється її велике серце: стук – крок вперед, стук – крок назад і т.д.
Вправа «Пам'ять» (розвиток зорової пам’яті )
Дитині пропонується уважно розглянути малюнки, розказати, що на них зображено. Потім закрити картинки і згадати, що побачили.
Рефлексія заняття:
В кінці заняття обов’язково спитайте у дитини: що сподобалось сьогодні на занятті? Що було важким?
Заняття 2
Мета: розвивати увагу, спостережливість, розвиток дрібної моторики рук, уміння адекватно виражати свій емоційний стан, розвиток вміння визначати відмінні ознаки порівнюваних предметів, вчити розуміти емоційні стани інших людей. Збагатити словник дитини лексикою відповідно до теми.
Обладнання: піктограма «Радість», фотографії веселих людей, папір, олівці.
Хід заняття
Знайомство з піктограмою «Радість»
- Я задоволена нашим спілкуванням. Яка я зараз? Весела, рада, усміхнена. Так, я виражаю емоцію «радість». Вона легко впізнається. Коли людина радісна, усміхнена, щаслива, обличчя розквітає у посмішці, куточки губ відтягуються догори, від очей йдуть промінчики радості.
Гра «Мімічна гімнастика»
Дитині пропонується виконати ряд вправ для мімічних м`язів обличчя. Наморщити чоло, підняти брови (подив). Розслабитися. Залишити чоло гладким протягом однієї хвилини. Зсунути брови, нахмуритися (серджуся). Розслабитися. Повністю розслабити брови, закотити очі (а мені все одно – байдужість). Розширити очі, рот відкритий, руки стиснуті в кулаки, все тіло напружене ( страх, жах). Розслабитися. Розслабити повіки, чоло, щоки ( лінь, хочеться дрімати). Розширити ніздрі, зморщити ніс (огида, вдихаю неприємний запах). Розслабитися. Стиснути губи, примружити очі ( презирство). Розслабитися. Посміхнутися, підморгнути (весело, ось я який!).
Вправа «Дзеркало»
Дитина повторює рухи та емоції за дорослим.
- Ти будеш моїм дзеркалом, яке точно показує мої рухи та вираз обличчя.
Вправа «Обведи та розфарбуй»
Дитині пропонується навести зображення по крапочках і розфарбувати. Під час розфарбування потрібно намагатися рухати пальчиками і кистю руки, а не всією рукою разом з плечем.
Гра «Золоті краплинки»
- Уяви собі, що йде теплий дощик. Зза хмарки виглянуло сонечко і дощик став золотим. Підставимо обличчя під літній теплий дощик. (Дитина відтворює виразні рухи: голова закинута назад, губи посміхаються, обличчя розслаблене).
Гра «Не лови гав»
Дитина йде по колу, коли дорослий командує «Стоп» – зупиняється, робить п’ять оплесків, повертається на 180 градусів і починає рух навпаки. Коли лунає інша команда, робить чотири оплески і знову повертається. Напрямок змінюється після кожного сигналу. Якщо дитина заплуталася і помилилася, вона переходить до іншого завдання.
Гра «Чарівна паличка»
Кожен з нас може стати чарівником і зробити маленьке чудо: подумай, що б ти хотів зробити незвичайне, добре, цікаве? Хто зрадів би цьому диву? («Чарівником» стає той, кому дорослий передасть «чарівну паличку»). Наприкінці гри вирішують, чиє «диво» їм найбільше сподобалося.
Гра «Чарівний мішечок»
Перед грою потрібно обговорити з дитиною який у неї настрій, що вона відчуває, може ображена на когось. Далі дитині пропонують скласти у чарівний мішечок всі негативні емоції: злість, образу, сум. Цей мішечок з усім поганим, що в ньому є, викидається. Можна запропонувати дитині самій викинути мішечок. Добре, якщо дорослий теж покладе в цей мішечок свої негативні емоції.
Можна використати ще один «чарівний» мішечок, з якого дитина дістане ті позитивні емоції, які вона хоче.
Вправа «Знайди відмінності» (розвиток вміння визначати відмінні ознаки порівнюваних предметів)
Вправа «Художники» (мета – рефлексія почуттів).
Уяви, що ти художник. Тобі потрібно намалювати «радість». Малюйте те, що тобі хочеться.
Рефлексія заняття:
В кінці заняття обов’язково спитайте у дитини: що сподобалось сьогодні на занятті? Що було важким?
Заняття 3
Мета: розвивати спостережливість, короткочасну пам'ять, розвиток сприйняття розвиток зорової пам’яті, розвиток фонематичного слуху, знайомство з почуттям «страх» та « гнів», знайомство з умінням керувати своїми емоціями.
Обладнання: піктограма « Страх» « Гнів», картка із зображенням відомих предметів, зображення геометричних фігур.
Хід заняття
- Ми знайомі з почуттям радості, то ж давайте зробимо один одному маленький подарунок – комплімент. Це такі слова, від яких стає приємно, тому що хтось у тобі побачив щось хороше. Це похвала якоїсь риси характеру, вчинку, зовнішності, речі або одягу.
Сподобались тобі мої компліменти? А ти можеш сказати комплімент? Давай підготуємо своїм друзям компліменти. А зараз подивимось на ці картинки і скажи, які почуття переживають хлопчик? «Показ піктограми «Страх».
- Тобі було коли-небудь страшно? Можеш розказати, що тебе налякало?
Кожен із нас переживав колись страх. Пригадаємо свої відчуття і покажемо їх. (Очі великі: «повні очі страху», або ще кажуть: «У страху великі очі». Рот відкритий. Руки ніби не допускають чи стримують когось).
Вправа на вміння управляти своїми емоціями.
- Можна сильно стиснути кулаки, напружити м’язи рук, потім поступово разслабитися, “відпускаючи” негатив.
- Необхідно натиснути п’ятами на підлогу, все тіло - руки, ноги напружені. «Ти – могутнє дерево, у тебе сильні корені, які занурені глибоко в землю, тоді тобі ніхто не страшний.» Ця поза упевненої людини
Вправа «Угадай настрій по голосу»
Дорослий вимовляє фразу з тембровим відтінком, що відповідає вираженню однієї з емоцій. Дитині пропонують набір піктограм, з яких вона повинна вибрати ту, на якій вираз обличчя відповідає даній емоції.
Вправа «Запам’ятай та повтори» (розвиток зорової пам’яті)
Дорослий показує картку із зображенням відомих предметів (протягом 10 секунд), дитина запам’ятовують предмети, потім картка прибирається і дитина називає предмети, які вона запам’ятала.
Дидактична вправа «Загадкові малюнки»
Дитині пропонується знайти фігури з яких складається будинок і назвати їх.
Граємо у гру «Дзвінкий струмочок».
А зараз ми перетворимось на дзвінкого струмочка, який біжить між камінням (притупуючи обходить дитина меблі в кімнаті, іграшки і т.п.)
Гра «Перший звук»
Дитині пропонується швидко пригадати слова на певний звук.
Рефлексія заняття:
В кінці заняття обов’язково спитайте у дитини: що сподобалось сьогодні на занятті? Що було важким?
Заняття 4
Мета: розвивати спостережливість, стійкість уваги, оперативної і слухової пам'яті, знайомство з почуттям здивування, розвиток вміння встановлювати подібність об’єктів,
розвиток логічного мислення, закріплення мімічних навичок.
Обладнання: піктограми із зображенням емоцій радості, страху, здивування.
Хід заняття
Розпочнемо заняття з вправи-гри «Слова, які допомагають». Ми з тобою знаємо багато різних слів. А чи знаєте ти слова, які можна використати, щоб почувати себе добре, приємно? Це слова «Доброго дня», «Доброго ранку», «Ми раді вас бачити». Давайте ми разом візьмемося за руки і голосно скажемо один одному: «Доброго дня. Я радий тебе бачити» (Мета – створення відчуття групової єдності).
Вправа «Тренуємо емоції»
Запропонуйте дитині насупитися, як:
- осіння хмара, розлютована людина, зла чарівниця
Посміхнутися, як:
- кіт на сонечку, саме сонце, Буратіно, хитра лисиця, радісна дитина, начебто вони побачили диво
Позлитися, як:
- дитина, у якої забрали морозиво, два барани на мосту, людина, яку вдарили
Злякатися, як:
- дитина, що загубилася в лісі, заєць, що побачив вовка, кошеня, на якого гавкає собака
Виразити втому, як:
- тато після роботи, людина, що підняла щось важке, мураха, що тягне велику муху
Зобразити:
- туриста, що зняв важкий рюкзак, дитину, що багато потрудилася, але допомогла мамі, стомленого воїна після перемоги.
Вправа «5»
- Я продиктую 5 простих чисел, запам’ятай їх, додай перше і друге, друге і третє, третє і четверте, четверте і п’яте. Візьми ручку, запишіть результати.
Ускладнення: додавання і віднімання першого і п’ятого, другого і четвертого.
Вправа «Агент 007»
Запропонуйте подивитися на певну частину кімнати впродовж 20 секунд і запам’ятати розташування предметів на них. Далі дитина виходить із кімнати, а дорослий змінює розташування 2-3 предметів. Після повернення потрібно розставити все, як було.
Гра «Навіщо і чому»
Дорослий задає питання, а дитина повинна логічно на них відповісти.
Навіщо? *…нам потрібні книги?
*…людина спить?
*…потрібні ножиці?
*…потрібен телефон?
*…люди ходять на роботу?
Чому? *…взимку вмикають опалення?
*…влітку не має снігу?
*…предмети падають вниз, а не вгору?
*…кіт не вміє літати?
Дидактична вправ « Рукавички»
Дитині пропонується розглянути малюнок і відгадати, де пара рукавичці. З'єднати рукавички з їх парою.
Вправа «Подив»
- Одного разу хлопчик був у цирку і побачив, як фокусник посадив у валізу кицьку, а коли відкрив валізу, то звідти вискочило цуценя. (Дитина демонструє, як хлопчик здивувався та описує його міміку: рот відкритий, брови і верхні повіки припідняті).
Дитині пропонують сісти за стіл: перед ними лежать папір і фломастери. Пропонуємо «оживити» кола, які намальовані на папері таким чином, щоб кожен чоловічок був здивований. А поки дитина малює, запропонуйте подумати, хто це може бути і що його чи її здивувало. (Це може бути домашнім завданням).
Рефлексія заняття:
В кінці заняття обов’язково спитайте у дитини: що сподобалось сьогодні на занятті? Що було важким?
Заняття 5
Мета: розвивати аналітичне сприйняття, пам'ять, логічне мислення, розвиток вміння аналізувати та класифікувати, знайомство з почуттям гніву, тренування у розрізненні емоцій.
Обладнання: піктограми, лялька-Незнайка, картинки.
Хід заняття
- Подивимось на піктограми та пригадаємо, з якими почуттями людей ми вже знайомі. А Незнайку ніхто не навчив розрізняти, що відчувають люди. Поясни, будь ласка, йому, що таке для тебе радість.
- Чудово! А пригадай, що ми говорили про страх, і скажи Незнайкові, чого саме йому не слід боятися, коли він з нами?
- Молодець! Останнє запитання про почуття, які ти вже знаєш. Чим ми можемо здивувати сьогодні Незнайку? Щоб наші слова справдились і ти справді зміг здивувати Незнайку, я пропоную виконати гімнастику для обличчя: зсунути брови, примружити очі, широко відкрити очі, зморщити ніс, підняти брови вгору, розтягнути губи у посмішку, витягнути губи у трубочку.
- Чудово ми виконали мімічну гімнастику!
Сьогодні ми продовжуємо знайомитися з почуттями, які ми відчуваємо та виявляємо. I не лише ми з вами, а й вихователі, батьки, бабусі і всі люди. Поглянь на цю піктограму і подумай, яке почуття вона може відображати? Оцініть вираз обличчя, зверніть увагу на очі, брови, губи. Так, тут важко помилитись, це гнів, злість.
Коли людина сердиться, обличчя її стає неприємним. Грізного вигляду їй надають брови та виступаюча нижня губа. Людина може кричати у гніві, важко дихати, стискати кулаки. Пропоную тобі пригадати, що саме може тебе розсердити?
Уяви, що ти посварився, ти страшенно сердитий (зобразити міміку почуття «гнів»). Твоє обличчя перекошене від злості, очі гнівно блищать. Ти наступаєш, розмахуєш стиснутими кулаками. А тепер відступи на крок назад, глибоко вдихнули – видихнули.
Вправа «Вчимося справлятися з гнівом»
Імітуйте разом з малюком різноманітні рожиці перед дзеркалом. Зображуйте різні емоціі, особливої уваги приділяйте міміці гнівної людини.
Вправа для приборкування гніву:
Намалюйте разом заборонний знак «Стоп!» і
домовтеся, як тільки дитина відчує що починає
дуже гніватися, то одразу дістане цю позначку
і голосно скаже або про себе «Стоп!»
Щоб навчити дитину спокійно спілкуватися з людьми, пограйте так: візьміть в руки який-небудь привабливий предмет (іграшку). Завдання дитини – умовити Вас віддати цей предмет. Ви повертаєте цю річ, коли захочете. Потім поміняйтеся місцями – Ви просите у дитини. Після закінчення гри обговоріть, як легше просити, які прийоми та дії вплинули на ваше рішення віддати іграшку, обговоріть почуття які випробовували гравці. Навчайте дитину ( і себе) виражати гнів в прийнятній формі. Поясніть, що обов’язково треба проговорювати всі негативні ситуації з батьками або з друзями. Навчить дитину словесним формам виразу гніву, роздратування («Я ображений, мене це скривдило»).
Запропонуйте скористатися “чарівними речами» для виплескування негативних емоцій:
- Чарівна чашка (в неї можна кричати).
- Листи паперу (їх можна зім’яти, порвати, з силою кидати в мішень на стіні).
- Чарівні олівці (ними можна намалювати неприємну ситуацію, а потім заштрихувати або зім’яти малюнок).
- Чарівний пластилін (з нього можна зліпити фігурку кривдника, а потім зім’яти її або переробити).
- Виділити окрему подушку “для розрядки” (її можна кидати, бити, пинати).
Вправа «Продовжи речення»
Дитині пропонується продовжити речення, у якому дається опис емоційного стану персонажів, зображених на предметних та сюжетних картинках. Після розглядання картинки пропонується гра «Я почну, а ти продовж речення».
- «У цього зайчика свято. Він… (веселий). На його мордочці…(посмішка). Його очі…(сяють від радості). Вони схожі…(сяють від радості). Вони схожі…(на сонечко з проміннячками). Зайчик з радості плескає…(у долоні) і стрибає…(на одній лапці)».
- «Цей ведмедик смутний. На його мордочці немає…(посмішки), очі…(сумні). Лапки…(лежать на колінах). Він смутно опустив…(плечі) і тихо сидить…(на стільці). Грати йому…(не хочеться)».
- «Мальвіна дуже здивувалася. Її очі…(широко відкриті), руки…( притиснуті до щік, до грудей). Вона викрикнула від несподіванки…(«Ах!», «Ох!», «Оце так!») і навіть злегка…(присіла)»
- «Цей гном сильно злякався. Його очі…(широко відкриті). Від страху він сильно…(тремтить). Руки…(притиснуті до грудей.
- «Карабас дуже розсердився. Його очі…(дивляться зі злістю, зіщурені). Він» стиснув…(кулаки), тупотить…(ногами) і голосно кричить…(«Я вам покажу!»)».
Вправа « Знайди тінь»
Вправа «Геометричний диктант»
Зачитайте геометричні фігури. Дитина запам’ятовує їхню послідовність і записує у зошиті:
коло, квадрат, ромб, коло, трикутник;
трикутник, коло, квадрат, ромб, трикутник;
ромб, квадрат, трикутник, ромб, коло.
Вправа «Назви антоніми»
Варіант слів: великий, піднімати, твердий, молодший, ворог, легко, голосно, сухий, високий, перемога.
Вправа Фізкультхвилинка.
Уяви себе молодою берізкою: руки підняті вгору, легенький вітерець гойдає берізку, вона тріпоче своїм гіллям та листочками. Ось на берізку сіла пташка, вона заспівала свою чудову пісню. Берізка слухала, гойдала вітами і посміхалась пташці, вітерцю, сонечку. Взялися за руки, тепер ми не просто берізки, а цілий березовий гай. Берізки міцні, стрункі.
- Опустили руки, видихнули.
Вправа «Що тут зайве? Чому?»
Рефлексія заняття:
В кінці заняття обов’язково спитайте у дитини: що сподобалось сьогодні на занятті? Що було важким?