Вправи на розвиток пізнавальних процесів та емоційної сфери дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку віком від 3 до 5 років
Комплекс вправ з 1-8 заняття.
Заняття 1.
Мета: вчити проявляти зацікавленість, уважне ставлення один до одного. Розвивати основні пізнавальні функції (увагу, комунікативність), самоорганізацію та самоконтроль.
Обладнання: папір, фломастери, картинки з відмінностями.
Хід заняття
Вправа «Назви своє ім’я»
Дитина граючись улюбленою іграшкою називає своє ім’я, розповідаючи про себе.
- Чому тебе так назвали?
- Які є пестливі форми твого імені?
- Як тобі подобається, щоб тебе називали?
Вправа «Хто відгадає?»
Попросіть дитину по пам’яті описати будь-який предмет у кімнаті, так щоб інші домашні його відгадали. При цьому не можна прямо дивитися на нього і називати.
Вправа «Передаємо радість»
Долоні «човником» – я передаю свою радість, хто отримає «радість», передає її іншому.
Вправа «Порівняй два малюнки»
Запропонувати дитині два малюнки – потрібно визначити, що нового з’явилося, а чого бракує. Якщо для дитини ця вправа є складною, то потрібно виконати разом із дорослим.
Вправа «Добра тварина»
Мета: розвиток відчуття єдності.
Дітину тримають за руки.
- Ми з тобою – одна велика добра тварина. Давайте послухаємо, як вона дихає. А тепер подихаємо всі разом: вдих – крок вперед, видих – крок назад. Наша тварина дихає рівно і спокійно. А тепер послухаємо, як б’ється її велике серце: стук – крок вперед, стук – крок назад і т.д.
- Дуже добре! Наші вправи закінчилися. Я тобі дякую.
Заняття 2.
Мета: розвиток зорової та слухової пам’яті, збагачення словникового запасу.
Розвиток здатності розуміти та виражати емоційний стан іншої людини.
Обладнання: піктограма «Радість», малюнки з емоціями.
Хід заняття
Вчимося вітати один із одним так, як ми вітаємо артистів на сцені (оплесками). Кожен із присутніх проспіває своє ім'я і отримає наше привітання. Артист може подякувати за аплодисменти (вклонитися, зробити реверанс) або подякувати словами: «Я вас теж вітаю і люблю», «Радий вас бачити».
Вправа «На одну букву»
Дорослий пропонує придумувати слова на одну букву. Дитина говорить своє слово, не повторюючись. Виграє той, хто останнім назвав слово.
Вправа «Повтори за мною»
Дорослий відстукує ритм олівцем. Дитина повторює його. Якщо робить це правильно – дорослий піднімає великий палець вгору, якщо ні – опускає донизу. Потім можна помінятися ролями.
Розгляд піктограми «Радість»
Подивіться на піктограму і скажіть, яке почуття на ній зображено? Як ви здогадались? Звичайно, очі трішки примружені, на обличчі посмішка.
Давайте разом покажемо почуття радості. Пропоную виконати гімнастику для обличчя – мімічну гімнастику. Зробимо вдих – видих, вдих – видих. Губи витягуємо дудочкою, тепер розтягуємо у посмішку. Ще раз. Вимовляємо звук «у», потім «и», знову «у» – «и». Чудово! Вдих – видих. Розслабили всі м'язи обличчя, посміхнулись один одному. Покажіть радість очами та посмішкою. Дякую!
Заняття 3.
Мета: розвивати спостережливість, культуру спілкування і короткочасну пам'ять. Пошук шляхів до подолання страху. Розвиток емпатії, тренування у вербалізації почуттів.
Обладнання: піктограми, картинки з гри «Абетка настроїв», папір, олівці, м'яч.
Хід заняття
Наше привітання один одному буде у вигляді компліменту, який ми будемо передавати з рук у руки з м'ячем. (Мета – створення позитивного настрою).
Гра «Букви алфавіту»
Дорослий собі та дитині присвоює певну букву алфавіту. Дорослий називає літеру, а дитина, якій присвоєна ця літера, плескає в долоні один раз. При повторному виконанні додається присідання і так далі.
Завдання можна змінювати і ускладнювати.
Вправа «Що змінилося?»
Завдання дитини запам’ятати зовнішній вигляд кожного учасника (1-2 хв.) хто знаходиться у кімнаті. Після цього дитина відвертається, а присутні трохи змінюють свій зовнішній вигляд. Дитина повертається і, доповнюючи одне одного, вказуює на те, що помітила.
Гра «Луна» (повторення чисел)
Дорослий і дитина рухаються по колу, по черзі одне одному називають якісь числа, одночасно кидаючи м’яча, що треба спіймати. Хто не зміг повторити числа – вибувати із гри.
Вправа «Сонячний зайчик» (мета – зняття емоційної напруги).
Уявіть собі ласкавий сонячний промінчик-зайчик, який заглядає до кожного з вас в очі. Він ніжно торкається до носа, лоба, щічок. Спробуйте доторкнутися до зайчика, обережно, щоб не налякати його. Зайчик сів тобі на животик. Погладь його там, подякуй за його ніжність та ласку до тебе.
Заняття 4.
Мета: розвивати спостережливість, стійкість уваги, короткочасну пам'ять, знайомство з почуттям здивування, закріплення мімічних навичок.
Обладнання: піктограми із зображенням емоцій радості, страху, здивування.
Хід заняття
Розпочнемо заняття з вправи-гри «Слова, які допомагають». Ми з вами знаємо багато різних слів. А чи знаєте ви слова, які можна використати, щоб почувати себе добре, приємно? Це слова «доброго дня», «доброго ранку», «ми раді вас бачити». Давайте ми разом візьмемося за руки і голосно скажемо один одному: «Доброго дня. Я радий вас бачити» (Мета – створення відчуття групової єдності).
Розгляд вивчених карт настроїв. Проводяться вправи для розвитку міміки обличчя (брови вгору-вниз, брови зсунуті, очі широко відкрити, примружити).
- Яким емоціям відповідають ці вирази обличчя? Як ти здогадався? Дуже добре!
Ти знаєш, що люди часто переживають різні почуття: радість, сум, гнів. Сьогодні ми познайомимося з емоцією подиву, здивування. Найчастіше люди виражають її, коли бачать щось неймовірне, раптове, неочікуване. Емоція подиву швидко наступає і швидко проходить. Міміка здивування дуже емоційна і легко розпізнається: брови підняті, очі та рот широко відкриті, схожі на букву «о». Піктограма «Подив».
Вправа «Я – коректор»
Дитині пропонують якомога швидше і максимально точно викреслити в тексті одну з букв, яка трапляється частіше від інших, наприклад, «а» або «о». успішність оцінюється за кількістю помилок і за часом виконання завдання.
Для розвитку та зміцнення навички переключення і розподілу уваги завдання можна змінювати: одну літеру закреслювати вертикальною лінією, іншу – горизонтальною. Варіантів модифікацій у цій вправі досить багато.
Вправа «Подив»
Одного разу хлопчик був у цирку і побачив, як фокусник посадив у валізу кицьку, а коли відкрив валізу, то звідти вискочило цуценя. (Дорослий і дитина демонструють, як хлопчик здивувався та описують його міміку: рот відкритий, брови і верхні повіки припідняті).
Дитина сідає за стіл: перед ними лежать папір і фломастери. Пропонуємо «оживити» кола, які намальовані на папері таким чином, щоб кожен чоловічок був здивований. А поки дитина малює, подумайте, хто це може бути і що його чи її здивувало. (Це може бути домашнім завданням).
Заняття 5.
Мета: розвиток пам’яті, спостережливості, комунікативних навичок, знайомство з почуттям провини, сорому.
Хід заняття
Я вас прошу показати мені свій сьогоднішній настрій. Передайте мій комплімент «Ти найкращий!». Сьогодні ми поговоримо про ще одне почуття. Розгляньте цю картинку, спробуйте пояснити, що відчуває хлопчик. Що з ним сталося? (Відповіді дитини).
Вправа «Розкажи казку»
Кожен по черзі розповідає казку з 15-20 слів з яскравими образами. Партнер уважно слухає і дослівно повторює казку. Потім вони міняються ролями.
Гра «Місяць»
Учасники рухаються по колу і по черзі говорять слово визначеної тематики, кидаючи при цьому м’яча іншому учасникові. Той ловить м’яч, повторює сказане слово і кидає третьому учаснику, котрий, повторивши два вже відомі слова і додавши своє, кидає м’яча четвертому учаснику і так далі.
Вправа «Вовчику соромно»
Діти побудували з піску фортецю. Вовчику стало заздрісно, він підбіг до фортеці і ногою розвалив те, над чим діти довго трудились. Діти засмутились. Дехто заплакав. Тоді Вовчику самому стало соромно.
- Пропоную відтворити цю сценку пантомімою.
- Дуже добре! Ти правильно зрозуміли це почуття. До зустрічі.
Заняття 6.
Мета: розвивати пам'ять (обсяг і швидкість запам’ятовування), спостережливість, увагу, почуття емпатії, виховувати впевненість у собі та позитивне мислення. Вчити виражати свої почуття словами.
Обладнання: ілюстрації до казок, паперові сердечка, сходинки на вершину, ромашка, різнокольорові половинки сердечок.
Хід заняття
Обмін привітаннями під час виконання вправи «Слова, які допомагають» (Який ти сьогодні чудовий! Гарного вам дня!)
Підійдіть до столу і виберіть краплю того кольору, який вам сподобався.
Вправа «Візуалізація»
Завдання 1. Зробіть паузи, уявіть число, яке необхідно запам’ятати.
Завдання 2. Уявіть, що воно горить жовтими неоновими цифрами на фоні темного неба (або інші подібні образи).
Завдання 3. Примусьте це число миготіти у своїй уяві на менше ніж 10 секунд.
Вправа «Я особливий»
Пригадаємо казку «Попелюшка». Герої казки: мачуха, дочки, Попелюшка, принц. Вам потрібно на своїх «східцях» відзначити, хто з героїв казки найбільше сподобався, і помістити його на верхню сходинку. Далі визначити, хто буде у вас на 2, 3-му місці. А хто зовсім не сподобався – на найнижчій сходинці. (Обговорення з дітьми їх вибору. Що особливого є в Попелюшці? Чи була вона щасливою? Хто любив Попелюшку?). На наступне заняття подумайте, що для вас означає щастя?
Приємно йти поруч із другом, відчувати тепло долоні. Це тепло не лише руки, а тепло серця. Складіть до купи крапельки, які ви обрали на початку заняття. Якщо їх з’єднати, то у вас вийде сердечко, яке наповнене любов’ю один до одного. Чи є у нас сердечка одного кольору? Чудово!
Вправа «Інтерв’ю» (вибірково ставити по одному запитанню):
- Як інші діти показували тобі, що вони хочуть з тобою дружити?
- Хто тобі говорить, що ти чудовий, нaйкращий?
- Кому ти говориш, що він тобі подобається?
- Чому дуже важливо, щоб люди до тебе гарно ставилися?
Вправа «Передаємо ромашку»
Разом з цією ніжною квіткою ми передаємо один одному нашу ніжність, турботу, доброту. Дякую тобі!
Заняття 7.
Мета: розвивати спостережливість, стійкість уваги, логічне мислення, дати дитині поняття про досягнення успіху та його складові.
Обладнання: піктограми, зірка, «чарівна паличка».
Хід заняття
Сьогодні ми розпочнемо заняття по-особливому. У нас є мікрофон і кожен може привітати всіх: розказати, який у нього настрій, як він розпочав день або щось смішне, чи проспівати нам пісеньку. Я розпочну говорити у мікрофон, а хто вже подумав, підходить за мікрофоном.
Вправа « Живий – неживий »
Хтось один називає слово і м’яко кидає м’яч іншому. Якщо слово означає істоту, то учасник має спіймати м’яч правою рукою, а якщо неістота – лівою рукою. Живим вважається все, що росте і розвивається.
Гра «Перетворення»
Дитині роздають два набори картин: правильні і «зачаровані». На «зачарованих» зображені неправильні вчинки чи предмети. Завдання дитини «розчарувати» ці картинки. Зробити це просто: правильну картинку покласти поверх неправильної. (Після виконання вправи йде обговорення, чому і як потрібно змінити негативну поведінку).
Ти був гарним «чарівником» і я хочу зробити тобі подарунок. Я хочу подарувати тобі букву, яка є утвоєму імені. Напишу її «чарівною паличкою» кожному на долоньці, а ти мені на вушко скажеш, яку букву я тобі написала.
Заняття 8.
Мета: розвиток логічного мислення і мисленнєвих операцій (аналіз, співставлення, узагальнення, виділення спільних ознак), комунікативних навичок, навчання взаємодії.
Обладнання: піктограми, аркуші паперу з чорнильними плямами, олівці.
Хід заняття
Доброго дня! Привітаємося один із одним жестами. Чи зможемо ми розповісти жестами вірш або казку? Давайте спробуємо.
Вірш «Трамвайчик» (А. Камінчук)
Дінь-дзінь! – біжить трамвайчик,
У вагоні лис і зайчик,
Бегемотик, слоник, кролик,
Песик, вовчик, котик, кротик.
Не дивуйтесь! – каже зайчик. –
В зоопарк іде трамвайчик!
Самі домовляються, хто з них буде говорити, а хто показувати. Коли всі готові, дають про це знати жестом «хатка» – долоня до долоні.
Вправа «Скільки кубиків»
Дитині роздають картки, на яких зображено різні фігурки з кубиків. Першим дають малюнок – еталон. Спираючись на логічне судження, учасники рахують кубики в зображених п’яти фігурах. Хто швидше від усіх правильно підрахує – вважається переможцем. Якщо виникають труднощі, то можна скористуватися звичайними іграшковими кубиками, скласти з них фігуру, ідентичну тій, що на малюнку.
Зараз я вас запрошую до майстерні художника Плями. Він незвичайний художник: все, що малює, починає із чорнильної плями. (Дитині роздають листи з різнокольоровими плямами). Давайте допоможемо художнику домалювати його картини. Роздивіться уважно пляму, що вона вам нагадує, що можна підмалювати, щоб завершити образ предмета?
Вправа «Невидимка»
Якби у мене була шапка-невидимка, я б зробив… Вислухати дитину і визначитиь найцікавішу версію. Переможця нагородити аплодисментами.